Program kursu
Blok | Zagadnienia | Liczba godzin |
Psychopedagogiczne podstawy rozwoju jednostki | a) adaptacja jako rezultat rozwoju, b) przebieg rozwoju jednostki w cyklu życia, c) uwarunkowania procesu rozwoju jednostki, d) osiągnięcia rozwojowe w poszczególnych etapach życia jednostki; | 20 godzin |
Rozwój dziecka w okresie wczesnego dzieciństwa | a) zadania rozwojowe w okresie niemowlęcym i poniemowlęcym, b) aspekty rozwoju dziecka – charakterystyka zmian w zakresie rozwoju poznawczego, psychospołecznego i motorycznego na poszczególnych etapach życia dziecka, c) źródła szans i zagrożeń dla rozwoju dziecka w wieku do lat 3, d) neurologiczne podstawy rozwoju dziecka, e) mechanizmy rozwoju dziecka; | 25 godzin |
Stymulowanie wszechstronnego rozwoju dziecka | a) rozpoznawanie potrzeb rozwojowych dziecka, b) planowanie i dokumentowanie rozwoju dziecka w codziennych sytuacjach (powitanie, pożegnanie, posiłki, czynności higieniczne, odpoczynek, zabawa), c) kreowanie przedmiotowego i społecznego środowiska rozwoju dziecka, d) opieka pielęgnacyjna i zdrowotna nad dzieckiem prawidłowo i nieprawidłowo rozwijającym się, e) zabawa jako podstawowa forma aktywności dziecka – zabawy eksploracyjne, muzyczne, rytmiczne, plastyczne i techniczne, f) wprowadzanie dziecka w kulturę, g) budowanie relacji społecznych z dzieckiem, rodzicami i lokalnymi służbami odpowiedzialnymi za rozwój dziecka; | 120 godzin |
Kompetencje opiekuna dziecka | a) odpowiedzialność prawna opiekuna, b) podstawy medycyny ratunkowej (udzielanie dziecku pierwszej pomocy), c) przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy, d) umiejętności radzenia sobie ze stresem i rozwiązywania problemów, e) emisja głosu; | 35 godzin |
Praktyki zawodowe | 80 godzin | |
Razem | 280 godzin |
Kurs na opiekunkę w żłobku realizujemy od 2012 roku na podstawie decyzji Ministra Pracy i Polityki Społecznej nr DSR-V.844.23.2017.AK z dnia 23 czerwca 2017 roku (z późn. zm.). Obecnie zaś na podstawie decyzji Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nr 30/2024 z dnia 10 października 2024.